Ekologia i etniczność
Etnosy (lub ludy), będące podstawowymi
obiektami badania etnografii, stanowią jedną z najbardziej naturalnych i trwałych
form społecznego grupowania się ludzi. Każdy etnos formuje się i zwykle
zamieszkuje na określonym terytorium, to znaczy w określonych (chociaż nie
zawsze jednorodnych) warunkach naturalnych, do których składający się na
etnos ludzie tak czy inaczej się adaptują i które mogą w takim czy innym
stopniu zmieniać w trakcie rozwoju swych sił wytwórczych i działalności
gospodarczej.
Adaptacja ludzi do środowiska
zamieszkania może się odbić na szczególnych właściwościach ich kultury
materialnej i duchowej, tradycyjnym sposobie życia, cechach psychicznych
(zwykle uwzględnianych w określeniu samego pojęcia etnosu) oraz na ich
cechach antropologicznych itd.; zmiana warunków naturalnych może się odbić
na powstaniu szczególnych krajobrazów kulturowych o elementach antropogennych
(na przykład siedzibach) – jedno i drugie w określony sposób łączy się z
etnosem, nabiera cech etnicznych. Trwałość etnosów, zapewniająca też długotrwały
charakter współdziałania każdego z nich z określonymi warunkami
naturalnymi, osiągana jest z jednej strony poprzez rodzenie nowych pokoleń i
stworzenie im niezbędnych środków do życia (przy wykorzystaniu tradycyjnych
systemów zapewniających środki
do życia), z drugiej strony drogą przekazywania nowemu pokoleniu, w procesie
jego socjalizacji, języka, kultury, orientacji etnicznych itp. /.../
Do środowiska naturalnego ludzie
przystosowują się nie tylko pod względem fizycznym, ale i psychicznym. Jeśli
grupa ludzi żyje w nie zmieniających się od wielu stuleci warunkach, to taka
adaptacja psychiczna nie przechodzi bez śladu; wiadomo o istnieniu pewnego związku
między składem psychicznym, temperamentem i warunkami naturalnymi, chociaż
prawidłowości przyczynowo-skutkowe nie zawsze są tu wyraźnie widoczne. Ogólnie
rzecz biorąc mechanizmy adaptacji psychicznej są bardziej elastyczne i
skuteczne niż mechanizmy adaptacji fizycznej i taka adaptacja przebiega
szybciej, choć i ona wymaga dłuższego czasu. Ludzie przywykają do określonego
krajobrazu, traktują go jako bliski. Człowiek, który wychował się w pagórkowatej
strefie leśnej, czuje się nieszczególnie na nizinnych stepach lub nad morzem,
nawet jeśli warunki klimatyczne tych stref są zbliżone. Jest rzeczą
charakterystyczną, że rosyjscy osadnicy w rejonach stepowych starali się
posadzić koło domu chociaż jedną brzozę lub jakieś inne bliskie im drzewo,
aby osłabić uczucie dojmującej nostalgii. Krajobrazy terytoriów etnicznych
stanowią niewyczerpaną skarbnicę baśni ludowych, pieśni i innych form
folkloru, a określona głównie przez klimat cykliczność gospodarki wiejskiej
związana jest z odpowiednimi obyczajami, obrzędami i świętami, wywierającymi
silny stymulujący wpływ na psychikę.
W. I. Kozłow
(prezentowane fragmenty pochodzą z artykułu „Podstawowe problemy
etnoekologii”, który ukazał się po polsku w piśmie „Prezentacje” nr
10/1983. Było to tłumaczenie z pisma „Sowietskaja Etnografija” nr 1/1983.
Wybór i tytuł fragmentu – red. „Z.”)