Ekologia i etniczność
Każda społeczność etniczna jako zjawisko ekologiczne oraz
społeczno-kulturalne w historycznym dla niej czasie i przestrzeni tworzy swój
etnotop. Przedstawia on sobą konglomerat duchowych i przyrodniczych źródeł
funkcjonowania społeczności etnicznej. Źródłami duchowymi są tradycje,
obyczaje, wartości moralne, estetyczne, religijne oraz inne; w całości swej
składają się one na indywidualne oblicze etnosu (ludu). Na źródła
przyrodnicze składają się: położenie geograficzne, krajobraz, specyficzna
flora i fauna, zasoby naturalne /.../ czyli wszystko to, co jest konkretne i
materialne, na podstawie czego realizuje się
społeczność etniczna jako zbiorowa jednostka ludzkości.
Jeśli etnotop będziemy pojmować w ten sposób, to środowisko
(oikos) nie jest czymś zewnętrznym względem społeczności
etnicznej, lecz staje się jego istotnym komponentem. Przecież w etnotopie oikos
ulega duchowemu ubogaceniu się. Na pierwszy rzut oka powstaje paradoksalna
sytuacja, lecz w istocie jest ona naturalna, gdy wartości duchowe materializują
się, a materialne – się uduchowiają, tj. gdy oikos
przyjmuje na siebie cechy indywidualne funkcjonowania etnosu i tym samym staje
się najistotniejszym momentem funkcjonowania społeczności etnicznej. /.../
Ekologiczny sposób gospodarowania w społeczności etnicznej
nie jest, oczywiście, tak rygorystyczny, jak w populacji zwierząt, gdzie o
samym sposobie gospodarowania możemy mówić wyłącznie jako o możliwości
zapewnienia środków do życia. Program ten w społeczności etnicznej może
zostać przekształcony przez elementy poziomu społeczno-kulturowego:
kodowanie, przechowanie oraz przekazywanie informacji odbywa się w nim nie
tylko w postaci materialnej, ale i duchowej, dzięki czemu wolność wyboru oraz
świadomość celu stały się rzeczywistością, to znaczy, że nauczanie
osobnika już przestało być określane wyłącznie przez parametry
ekologiczne, lecz wyszło poza ich granice i przekształciło się w naukę i twórczość.
Wszystkie elementy gospodarowania pod wieloma względami utraciły swoją
pierwotną funkcję wymiany materii i energii społeczności etnicznej ze środowiskiem
naturalnym. Uzyskały zaś czysto ludzki wymiar w postaci różnych społecznych
i duchowych wartości: etnicznych, estetycznych, religijnych, prawnych itd. Możemy
odnieść wrażenie, że sposób gospodarowania, prowadzony przez społeczność
etniczną, uwarunkowany jest wyłącznie czynnikami społeczno-kulturowymi. Ale
to tylko pozory. Można przytoczyć mnóstwo przykładów świadczących o tym,
że ekologiczne właściwości etnosu wywierają znaczny wpływ na sposób
gospodarowania, a tym samym i na etnotop oraz funkcjonowanie etnosu w całości.
/.../
Różnica między społecznością etniczną a społeczeństwem
polega na zróżnicowaniu w sposobach gospodarowania. Na poziomie społeczności
etnicznej bytowanie funkcjonuje /.../ za pośrednictwem sposobu gospodarowania.
Sposób gospodarowania na poziomie społeczeństwa przekształca się w taką
samą abstrakcję, jaką jest i samo społeczeństwo w odniesieniu do społeczności
etnicznej, tj. wyraża on stosunek ludzi do środków produkcji, w procesie
produkcji, w podziale i konsumpcji produktów pracy itd. Z żywego
indywidualnego sposobu funkcjonowania społeczności przeistacza się on w regułę
funkcjonowania bardziej lub mniej wspólną dla większości społeczności
etnicznych, które, z zasady, znajdują się na tym samym stopniu swojego
rozwoju. /.../
Innymi słowy, kiedy mówimy o sposobie gospodarowania jako
regule, to mamy na uwadze podstawę rozwoju całej ludzkości /.../, dlatego też
społeczności z ich indywidualną specyfiką są eliminowane. Jeśli zaś mówimy
o sposobie gospodarowania jako o realnym, żywym procesie, to na odwrót: w polu
widzenia znajduje się funkcjonowanie konkretnych społeczności etnicznych, a
nas interesuje już nie tylko to, co wspólne w ich sposobach gospodarowania,
lecz także to, co odrębne, specyficzne. Lecz tylko w konkretnej sytuacji i
„naród” i „ludność” i „społeczeństwo” przybierają realność
fizyczną, ponieważ jak się okazuje, składają się
one z realnych społeczności etnicznych – tych zbiorowych jednostek
ludzkości, które tylko w takiej postaci stanowią rzeczywisty podmiot
historii.
Ta okoliczność ma bardzo istotne znaczenie podczas analizy
problematyki ekologicznej. W tej sytuacji możliwe są dwa podejścia: ekologia
na poziomie społeczeństwa oraz ekologia na poziomie społeczności etnicznej.
W pierwszym przypadku mówi się o takich wypracowanych twierdzeniach, które
dla człowieka ekumeny (części kuli ziemskiej zamieszkałej przez ludzi), tj.
dla człowieka w ogóle, rozpatrywane są jako prawdziwe. W większości swojej
takimi są teorie filozoficzne i religijne. W drugim przypadku kładzie się
nacisk na analizę sytuacji ekologicznej w funkcjonowaniu poszczególnych narodów.
Tym w zasadzie zajmują się etnografowie i ekosocjologowie. Nie sposób nie
zauważyć, że przy pierwszym podejściu ekumena staje się taką samą
abstrakcją, jak i społeczeństwo, ponieważ nie rozpatrujemy jej w realnie
widzialnej i namacalnej postaci – postaci etnotopów. Przy drugim podejściu,
niestety, często bywa dopuszczony opis czysto empiryczny, wskutek czego etnotop
mechanicznie rozkłada się.
Pomimo to ekologia etnotopów jest widziana obecnie jako
najbardziej perspektywiczna, gdyż (naturalnie pod warunkiem, że zostanie
wykorzystane wszystko najcenniejsze, co zostało dokonane w ekologii ekumeny)
pozwala ona na maksymalne uwzględnianie odrębności społeczności etnicznych,
tj. na wzięcie pod uwagę wartości przyrodniczych i duchowych w tej
niepowtarzalnej jedności, w jakiej realnie istnieją one w każdym konkretnym
etnotopie. A zatem, tylko tą drogą – drogą badania funkcjonowania społeczności
etnicznych – ekologia będzie w stanie sprzyjać fizycznemu oraz duchowemu
zachowaniu (przetrwaniu) człowieka.
Semion D. Szasz & Fiodor G. Siluk
(artykuł pochodzi z pracy zbiorowej „Religia a ruchy ekofilozoficzne. Materiały II Olsztyńskiego Sympozjum Ekologicznego Olsztyn – Waszeta, 19-21 IX 1995 r.” pod red. Jana Dębowskiego /Wydawnictwo WSP, Olsztyn 1996/. Skróty pochodzą od red. „ZaKORZENIEnia”)